Każdemu z nas może przytrafić się sytuacja, w której bankomat nie odda włożonej do niego karty debetowej. Jest to zdarzenie niekomfortowe i stresujące, zwłaszcza że większość osób nie wie, jak zachować się w takim momencie. Dlatego też, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów, warto być uzbrojonym w wiedzę, która pozwoli zachować zimną krew i wybrnąć z opresji.

Przyczyny „zjedzenia” karty

Karta debetowa, czyli popularny „plastik” umożliwiający korzystanie ze środków na koncie osobistym, u większości osób zastępuje gotówkę noszoną w portfelu. Zdarzają się jednak momenty w których płacenie bezgotówkowe nie jest możliwe, co wymusza na nas konieczność odwiedzenia bankomatu i wypłacenia pieniędzy.

Niestety, ta prosta czynność może niekiedy zakończyć się „zjedzeniem” karty przez bankomat. Dlatego też warto wiedzieć, kiedy ta sytuacja może mieć miejsce.

Otóż:

  • karta mogła być uszkodzona – pęknięta lub wygięta,
  • mogło dojść do awarii samego urządzenia lub chwilowego braku prądu,
  • zbyt długo nie odbieraliśmy karty po jej wysunięciu i bankomat ją zabezpieczył (30 sekund),
  • skończył się termin ważności karty,
  • korzystaliśmy z karty zastrzeżonej,
  • trzykrotnie wpisaliśmy zły kod PIN.

Bankomat w placówce banku i poza nią

W sytuacji w której bankomat „zje” kartę debetową, nie należy panikować, ale zachować spokój. Jeśli bankomat znajduje się przy naszym banku, utratę karty można zgłosić w nim od razu (o ile placówka jest otwarta). Pracownicy banku będą w stanie powiedzieć nam, jakie kroki powinniśmy podjąć i kiedy odzyskamy kartę (czyli w praktyce dostaniemy nową). Dość często mają też oni dostęp do bankomatu, dzięki czemu naszą kartę możemy odzyskać w ciągu kilku minut.

Jeśli jednak bankomat nie znajduje się przy placówce naszego banku, ale jest urządzeniem wolnostojącym (np. przy poczcie, supermarkecie czy centrum handlowym), należy zadzwonić na numer telefonu podany na jednej z naklejek na urządzeniu i zgłosić fakt zatrzymania w nim karty. Jednakże, przed wykonaniem połączenia, warto odczekać kilka minut. Urządzenie mogło bowiem ulec „zawieszeniu” a po odblokowaniu odda nam naszą zgubę.

Czytanie komunikatu

Po „połknięciu” karty przez bankomat na jego ekranie (w zależności od banku do którego należy urządzenie) powinny pojawić się komunikaty:

  • z numerem telefonu pod który należy zadzwonić,
  • informacją o przyczynie zatrzymania karty,
  • sposobie i miejscu odbioru karty.

Dzięki tym informacjom będziemy mogli podjąć odpowiednie działania, które nie tylko zabezpieczą pieniądze zgromadzone na koncie, ale także zagwarantują nam spokój. Należy mieć jednak na uwadze, że awarii może ulec całe urządzenie, przez co na jego ekranie nie pojawi się żadna informacja. W takiej sytuacji nie należy zbyt długo czekać i natychmiast zabezpieczyć zgromadzone na koncie osobistym środki. Jak to zrobić?

Zabezpieczamy swoje środki

W teorii „zjedzona” karta powinna być bezpieczna. W praktyce jednak wygląda to nieco inaczej. Dlatego bez względu na to czy kartę „zjadł” bankomat naszego banku czy obcego, należy bezzwłocznie zabezpieczyć dostęp do naszego konta, poprzez zastrzeżenie lub zablokowanie karty debetowej.

Można to zrobić na kilka sposobów:

  • w placówce naszego banku,
  • korzystając z aplikacji mobilnej,
  • logując się na stronie internetowej banku,
  • dzwoniąc na infolinię banku,
  • dzwoniąc na numer Systemu Zastrzegania Kart (tel. 828 828 828), który jest dostępny całą dobę, przez cały tydzień.

W przypadku, gdy straciliśmy kartę w bankomacie obcego banku, oprócz jej zastrzeżenia powinniśmy też niezwłocznie powiadomić nasz bank o zaistniałym zdarzeniu. Dzięki temu, jeśli z naszego konta zostaną pobrane środki, będziemy w stanie wyegzekwować od banku ich zwrot (a przynajmniej części). Jest to istotne zwłaszcza przy płatnościach zbliżeniowych, które można wykonać także po zastrzeżeniu karty.

Pobrane środki

Może też zdarzyć się, że bankomat nie tylko nie odda nam naszej karty, ale także nie wypłaci pieniędzy - pomimo ich pobrania z konta. Dlatego przy „połknięciu” plastiku, warto od razu sprawdzić czy taka sytuacja nie miała miejsca. Można to zrobić np. dzięki aplikacji mobilnej w telefonie. Jeśli okaże się, że pieniądze zostały odliczone od naszych oszczędności, powinniśmy niezwłocznie zgłosić się z tym problemem do banku.

Niestety, w takiej sytuacji odzyskiwanie środków zależy od przepisów danego banku i jego polityki. Oczywiście należy złożyć wniosek o zwrot środków, jednak w praktyce może być trudno udowodnić, że pieniądze faktycznie nie zostały nam wypłacone. Aby zyskać potwierdzenie naszych słów, można jednak zrobić co najmniej dwie rzeczy:

  • posiłkować się nagraniami z monitoringu, o ile taki jest,
  • wnioskować do operatora bankomatu o sprawdzenie, czy nie ma na nim nadwyżki środków (co potwierdzi, że urządzenie nam ich nie wydało).

Co się dzieje z kartą

Karta, która utknęła w bankomacie, najczęściej jest niszczona i odsyłana do banku, który jest jej właścicielem. Niszczenie jest standardową procedurą, dzięki której nasz plastik nie trafi w niepowołane ręce. Z naszej strony konieczne jest jeszcze złożenie wniosku o nową kartę (zwłaszcza, jeśli do „zjedzenia” starej doszło z naszej winy), na którą będziemy czekać do 14 dni roboczych. Warto pamiętać, że dość częstym warunkiem otrzymania nowej karty jest unieważnienie poprzedniej.

Pomimo zastrzeżenia karty i złożenia wniosku o nową, warto na bieżąco monitorować stan swojego rachunku na wypadek, gdyby pojawiły się na nim niezlecone przez nas transakcje. Każdą z nich należy zgłosić bankowi w celu odzyskania utraconych środków. Należy też pamiętać, że zastrzeżenie karty leży w naszym własnym interesie, bowiem ściąga z nas odpowiedzialność za kradzież naszych pieniędzy, jeśli karta trafi w niepowołane ręce.

Często zadawane pytania & odpowiedzi

To nie Lendo Polska ustala wysokość oprocentowania tylko banki i instytucje pożyczkowe, z którymi Lendo Polska współpracuje.

Każdy bank oraz instytucja pożyczkowa rozpatruje Twój wniosek indywidualnie i zaproponuje Ci wysokość oprocentowania, opartą na analizie Twojej historii kredytowej, a także na wewnętrznych ocenach ryzyka związanego z Twoją zdolnością spłaty i ryzyka kredytowego ponoszonego przez banki i instytucje pożyczkowe.

Wysokość odsetek jest różna w zależności od banku i instytucji finansowej oraz tego, kto występuje o pożyczkę. Dlatego trzeba koniecznie sprawdzić ofertę możliwie największej liczby banków i pożyczkodawców, żeby znaleźć ofertę właśnie dla siebie.

WAŻNE: Żeby się dowiedzieć jakie oprocentowanie mogą Ci zaproponować banki i instytucje kredytowe musisz wysłać wniosek o pożyczkę.

W Lendo Polska możesz wystąpić o pożyczkę w wysokości od 1000 do 60 000 PLN.

Partnerzy współpracujący z Lendo Polska przeanalizują Twój wniosek, żeby zorientować się w Twojej sytuacji finansowej i ocenić Twoją przyszłą zdolność do spłaty pożyczki. Na tej podstawie określą, ile możesz pożyczyć i na jakich warunkach.

Zazwyczaj można obniżyć koszty pożyczki i kredytu stosując konsolidację wielu pożyczek w jedną.

Korzystając z pośrednictwa Lendo Polska możesz wystąpić z wnioskiem o pożyczkę w takiej wysokości, żeby pokryła obecne pożyczki i kredyty. Jeżeli partnerzy współpracujący z Lendo Polska zaoferują Ci pożyczkę w takiej wysokości, będziesz mógł samodzielnie spłacić stare pożyczki i kredyty.

W zależności od banków czy instytucji pożyczkowych czas oczekiwania na pieniądze może być różny.

Mniejsze kwoty są zazwyczaj dostępne szybciej.

Niektórzy z naszych partnerów oferują pożyczki osobom bez wiarygodności kredytowej, ale to oni przeprowadzają indywidualną ocenę każdego przypadku Klienta i Lendo Polska nie ma na to żadnego wpływu.

Możesz spłacić pożyczkę w dowolnym terminie.

Aby uzyskać dodatkowe informacje o procesie spłaty i ewentualnych kosztach skontaktuj się bezpośrednio z pożyczkodawcą.

Możesz sam wybrać okres spłaty, od 3 miesięcy do 7 lat

  • Wybierz interesującą Cię kwotę oraz okres spłaty kredytu
  • Wypełnij kolejne pola wnioski
  • Po wysłaniu wniosku, zostaniesz poproszony o wpisanie na stronie otrzymanego kodu z sms
  • Po weryfikacji Twoich danych, nasi partnerzy złożą Tobie realną ofertę pożyczki/kredytu (pierwsze oferty są widoczne w ciągu kilku minut) maksymalnie do 24h
  • Spośród wszystkich ofert wybierz najlepszą, wedle własnych preferencji
  • Zostaniesz przekierowany na stronę pożyczkodawcy/kredytodawcy aby potwierdzić podane dane, zapoznać się z umową oraz sfinalizować wypłatę środków

Nasi partnerzy posiadają różne kryteria do przyznania pożyczki, natomiast głównymi warunkami są:

  • obywatelstwo polskie
  • ważny dowód osobisty
  • stały dochód
  • wiek od 18 do 80 lat
  • własny rachunek bankowy w banku zarejestrowanym na terenie polski
  • odpowiednia zdolność kredytowa
  • brak negatywnych wpisów w bazach BIK

Wystarczy, że wypełnisz wniosek a twój profil zostanie utworzony automatycznie. Będziesz mógł/mogła zalogować się do niego w dowolnym momencie poprzez kliknięcie przycisku "zaloguj się" na stronie głównej.